Wees alert op Phishing e-mails

Heb jij wel eens een e-mail van jouw bank of andere financiële instelling ontvangen waarin wordt gevraagd om jouw accountgegevens te verifiëren?

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij de cybercrimineel je met een e-mail naar een valse website lokt om zo jouw gegevens in handen te krijgen. De URL lijkt op het officiële internetadres van de financiële instelling, maar verwijst naar een valse website.

Hoe herken je phishing?

1) De aanhef is algemeen.
Een bedrijf of instantie zal jou altijd persoonlijk aanspreken. Een phishing e-mail begint 9 van de 10 keer met een algemene aanhef zoals ‘Geachte klant’, ‘Geachte relatie’ of ‘Geachte heer/mevrouw’.

2) Er wordt om persoonlijke informatie gevraagd.
Een bedrijf vraagt nooit via een e-mail om persoonlijke informatie via een link of een te downloaden bestand in te voeren. Mochten ze dit nodig hebben, dan word je voor een persoonlijk gesprek op kantoor uitgenodigd.

3) Taal- en stijlfouten
Let goed op hoe de e-mail is geschreven. Het bericht bevat vaak taal- en stijlfouten.

 

convert-into-a-chalk-dudes

 

Wordt er via een e-mail gecorrespondeerd over het controleren van persoonlijke gegevens, open dan nooit en te nimmer de link of bijlage maar neem telefonisch contact op met jouw bank om hen op de hoogte te brengen van het ontvangen bericht.

Meer tips lezen? Klik hier.